måndag 30 augusti 2010

Om något ljust och konstruktivt…


I volymen ”Hem till kriget” behandlar journalisten Per Svenssons sina sex-sju resor till Kroatien, Bosnien-Hercegovina och Serbien åren 1991-92. Självfallet rör det sig om federationen Jugoslaviens sönderfall och hur författaren själv upplevde händelseutvecklingen både på plats och från distans.

Trots en hel del stereotypa föreställningar och framställningar, samt en del uppenbara brister (ur ett sakkunnigt perspektiv) vad beträffar historiska och andra fakta, är boken ett av de bästa arbetena av en svensk författare om detta relativt svarta kapitel i vår världsdels senare hävdatecknande. Vad jag dock finner mycket positivt är de ofta återkommande reflektionerna kring temat ”vi och de” (låt vara främst ur ett kroatiskt-serbiskt perspektiv). Det finns till och med två kapitel vars rubriker är just ”Vi” respektive ”Dom”. Och så finns det ett kapitel som heter ”Nyanserna”, vilket problematiserar bilden av ”de där på Balkan” i allmänhet och serberna i synnerhet.

Dessa tre delar utgör tyngdpunkten i en berättelse som i ett utvidgat perspektiv avslöjar att Europa (och i förlägningen också resten av vår värld) på det stora hela egentligen inte rymmer de avstånd i mentalitet, kulturer och historia, som vissa somliga så ofta och gärna hävdar. Som läsare får man svårt att inte inse att skillnader eller likheter i den mänskliga naturen inte stannar vid de röda linjer man finner i kartböckerna. Endast om man är överlagt trångsynt och äger en stark önskedröm om att ”de andra” ska vara just så underliga och annorlunda, går det att finna och förbli vid argument som går emot Svenssons framlagda insikter.

Det är främst till följd av det ovan framställda jag vill lyfta på huvudbonaden för denna bok och den rekommenderas varmt till var och en som eventuellt kan tänkas ha blivit nyfiken. Själv önskar jag avsluta inlägget med mitt favoritcitat i Svenssons berättelse:

”Vi” och ”Dom” är så trånga ord. De har inte plats för ”Jag” och ”Du”.

3 kommentarer:

  1. "Vi" och "Dom" är så trånga ord. De har inte plats för "Jag" och "Du".

    Mycket träffsäkert. Jag har inte reflekterat över det, men det är ju både sant och välfunnet.

    SvaraRadera
  2. Så sant som det var sagt ... av dig och av Svensson.

    Varenda gång jag säger "dom" tänker jag efter om jag inte kan säga "vi" istället nuförtiden.
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Elin: träffsäkert är "första stavelsen"! =)

    Lovely Bird: får väl tacka å Svenssons vägnar! ;)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera