torsdag 9 december 2010

Outforskade delar av Världen? Det är bara att leta på vår egen kontinent!


Har sett ännu ett avsnitt av Kinas mat på SVT och har återigen den där irriterande känsloblandningen jag haft sedan jag började följa serien. Glädjen och upprymdheten över att uppleva hur min världsbild breddas och fördjupas solkas av den samtida frustrationen över hur lätt det är att ”styra” och ”forma” bilden av vår omvärld för den bredare allmänheten.

Jag ser det bara som positivt att få djupare insyn i ett landområde på andra sidan klotet. Ett landområde vilket fram tills för bara ett årtionde sedan fortfarande främst var associerat med världens största befolkningsmängd, samt ett auktoritärt statskick vars politiska ideologi i stort sett har förkastats i Väst. Landets växande ekonomiska betydelse – och därmed globala inflytande – är främsta orsak till det allt högre värdet på ”nyfikenhetsmarknaden”. Kina har blivit coolt, häftigt och allsköns annat positivt enbart på grund av att den västliga ”finansvärlden” fått nya marker att husera på. För några år sedan speglades detta "nya intresse" av serien om dess natur. Nu – i den kulinariska trendens svall – är det maten som är attraktiv för tv-programsindustrin. Kina ”ligger i tiden”. Kina ”är på”. Kina är ”inne”…

Fortfarande: jag ser det enbart som positivt att perspektiven på vår omvärld ökar; att vi lär känna och någorlunda kommer närmare ”de andra” samt dessas kultur och historia.

Vad som däremot stör mig, är att det i detta sammanhang aldrig tycks kunna finnas en jämn fördelning. När ska det komma lika ingående och genomarbetade dokumentärer och informativa serier om Afrika eller Sydamerika? Eller varför inte om (ur ett västligt perspektiv sett) ”lågstatusterritorier” som Mellersta Östern eller det som – så generaliserande och godtyckligt – kallas Östeuropa?

Det är främst i samband med det sistnämnda jag emellanåt är på gränsen till att få fnattattacker. Givet de fördomar och stereotyper visavi ”Östeuropa” – för att inte nämna ”Balkan” – som fortfarande klart kan skönjas inte bara bland folk i allmänhet utan även hos mediarepresentanter och politiker i västra Europa, vore det väl en prioritet att belysa dessa delar av vår egen kontinent? Att veta mer om andra delar av Världen än sitt eget ”närområde”, och dessutom matas med information som väcker ännu mer intresse för de avlägsnare delarna, känns i detta sammanhang inte bara som något absurt, utan som direkt korkat. Existerar verkligen en ärlig önskan om att uppnå en så kallad europeisk integration – eller åtminstone någon form av gemenskapskänsla – från beslutsfattande håll, vore väl första prioritet att just upplysa oss i ”västra Europa” om det som i de flesta bemärkelser fortfarande är ett Terra Incognita i vår egen lilla Världsdel?

Jävig? Moi? Må så vara! Jag anser det icke desto mindre ligga till enligt ovan framställda framställning…

7 kommentarer:

  1. Ja, det ligger väl i egoismens och dess syskon egenintressets vurm, att genomlysa Kina just nu, och på det här sättet.

    Dokumentärer, från de andra världsdelarna du nämner har ju handlat nästan enbart om krig och eländes elände. I den mån man kan kalla dem dokumentärer.

    När jag läser ditt inlägg, kommer jag också att tänka på EU, Europeiska gemenskapen som det kallas ibland. Gemenskap innebär väl att man tar hand om varandra? Men för att vara välkommen i gänget, måste man uppfylla vissa hårda krav. Vissa länder måste alltså ändra sig-enkelt uttryckt- för att vara välkommen. Ändra sig för att passa in i gänget. Det påminner om de stora "tuffa" pojkarna i skolan, som inte tillät de mindre och svagare att vara med i gänget, om de inte uppfyllde vissa krav.

    Ja, jag vet att det handlar om ekonomi, och andra saker, men ändå. Ordet gemenskap klingar falskt, åtminstone i mina öron.

    Jag kanske svamlar, och det värsta av allt är att jag inte har nån feber att hänvisa till. :D *Letar febrilt efter nån hastigt uppkommen åkomma*.

    SvaraRadera
  2. Har du målat om med pepparkaksfärg?

    SvaraRadera
  3. Pepparkaksfärg, ja. :-) Jag satt också och funderade på hur din blogg såg ut nyss. Jag ser att det är annorlunda, men jag kan inte minnas hur den såg ut. Ursäkta mina i sammanhanget ovidkommande och ytliga frågor. Jag tömde hjärnan under hårrrdrocksinlägget.

    SvaraRadera
  4. Inget skall behöva utesluta det andra. I och för sig har jag inte sett Kinas mat eller vad serien heter men kan tänka mig att den är "okritisk" och "idyllisk" Vi har ju fått lite mer av "granskande journalistik" om Kina nu efter fredsprisutdelandet. Tack och lov.
    Jag saknar också ingående dokumentärer, kanske spelfilmer och andra program från länder inom EU, och ... också om dess grannar och länder som "knackar på dörren" . Det om något vore väl intressant.

    Ha det ...

    Kram!

    SvaraRadera
  5. conny: knappast "svammel" i mina öron/ögon... :) Håller med i din analys om bilden av större delen av vår omvärld vi serveras av media. Likaledes instämmer jag i ditt resonemang visavi EU.

    "E" står uppenbarligen inte för "europeiska" utan tyx främst vara "ekonomiska". Fritt flöde för varor, tjänster och kapital, men nada för kunskap om och förståelse för varandra. Visst, ekonomi kommer med största sannolikhet att förbli en av de viktigaste delarna i människans civilisation. Men att arbeta utifrån det kulturella, det humanistiska och andra "mjukare" företeelser i och ur ett europeiskt sammanhang syns mig minst lika viktigt - om inte viktigare - för att få till någon form av äkta "gemenskap".

    jag tror inte på någon form av legering eller "sammansmältning" av det europeiska. Jag tror att styrkan i Europa ligger just i den stora mångfald och olikheternas spännvidd. Att bygga enhet på mångfald i en del av världen som mycket kännetecknas av just oenighet och konflikter genom historien. Att kunna bli ett föredömme och äntligen visa en mognad genom att visa äkta sammarbetsvilja och inte de pubertala reflexer och självtillräcklighet som delvis fortfarande klibbar fast i varje dels tankemönster. Ja, "gemenskap" klingar tämligen falskt idag i ett EU-sammanhang.

    Hmmm... jupp... ville växla bakgrund en aning. Men har redan börjat undra om idéen var så god. Känns lite dystert, trots "geografin" i bakgrunden och att jag gillar (hårda) pepparkakor! =)


    Elin: kommer nog snart att byta tillbaka... orsak: se avslutningen i mitt svar till conny... =/


    Lovely Bird: serien om Kina är bra. Förutom maten kommer det med en hel del frågor som berör samhälle, politik, kultur och historia. En hel del kritiska och analyserande. Det är just denna mix av underhållning, upplysning och granskning jag efterlyser kopplat till andra länder och världsdelar som knappast exponeras i media - såvida det inte är en katastrof av något slag det rör sig om...

    Dax att starta en påtryckningsgrupp gentemot SVT för de "osynliga" delarna av vår värld?? :9

    Ha det bäst! =)

    SvaraRadera
  6. Vad är du för en skåning som dissar mjuka pepparkakor? ;-)

    SvaraRadera
  7. Skyll inte på mig! Jag har ingen kontroll i detta sammanhang (eller liknande)... Det rör sig rätt & slätt om smaklökarnas diktatur... De små egensinniga livens godtycke... Har bara att lyda... ;)

    SvaraRadera