onsdag 29 december 2010

Västerlandet är ju såå välutvecklat… Håhå-jaja…


Att studera beteenden och skeenden i kassaköer är både upplysande, fascinerande, underhållande och ilsktriggande...

Då jag i morse lämnade Willys på Limhamn, efter att ha inskaffat frukostingredienser, kunde jag konstatera att jag har tröttnat rejält på två företeelser. Den första är denna om…

… att vissa somliga bland oss representanter för västerlandet är så låsta i sina uppfattningar om ”de där” (främst personer vars yttre, bland vissa somliga, reflexmässigt framkallar etiketteringen ”muslimer, turkar eller blattar”) och deras syn på kvinnan och hennes skyldigheter (rättigheter anses inte existera enligt dessa somliga) och bla, bla, bla…

Jag upplever närmast dagligen situationer som lämnar feta fotavtryck i sittmuskulaturen på dessa uppfattningar. Just i kassakön i morse fick jag åter stifta ”bekantskap” med ett par, som jag sett ett halvt dussin gånger det senaste halvåret. Här vore ”den lättjefulle och självgode västerlandsmachon och hans lilla sydöstasiatiska vännina” en passande etikett.

Den första gången jag såg dem trodde jag i min naivitet att den drygt trettioåriga kvinnan tillhörde hemtjänsten och var hjälpreda åt en man i fyrtioårsåldern, som var lätt funktionshindrad. Kvinnan, som är ansenligt mycket mindre än mannen, kör alltid en full varuhusvagn, lyfter ur i kassan (hur tung varan än är) och fyller sedan påsar till bristningsgränsen. Mannen går och står hela tiden bredvid utan att bidra. Nåja, han betalar för varorna, men kan också sträcka sig till att ta en av påsarna – om dessa är tre. Hur det ser ut i det där ”västerländska” hemmet vågar jag inte spekulera i…

Den andra företeelsen är denna om…

… att konformistbenägna i min omgivning gärna uttrycker ett: ”du är ju för känslig”, ”bry dig inte så mycket” och ”det är väl ändå inte så farligt?”…

Jamenvaf..? Om ingen hade gnällt och knorrat i dessa och liknande situationer, hade vi ju fortfarande haft ett paradis här i Väst – där bekvämlighetens och själtillräcklighetens burka… oj, förlåt… slöja fortsatt att hindra oss från att se vår ”såå välutvecklade civilisation”…

2 kommentarer:

  1. Vad beträffar den västerländske mannen i kassakön, så var han troligen en excentrisk nonkonformist, som led av kronisk lumbago. Eller möjligen någon högre upp sittande defekt.

    Dock: Och ett viktigt sådant (jag har skrivit om det) Man vet inte vad det är man ser, förrän man har alla fakta.

    SvaraRadera
  2. Du har alldeles fullkomligt rätt i att man "inte vet vad det är man ser förrän alla fakta ligger på bordet".

    Dock nämner jag i texten att jag har stött på paret ett anatl gånger. Jag har kunnat studera deras förehavanden inte bara i kassakön, utan bitvis också längre stunder i övriga varuhuset. Det blir tyvärr inte någon positiv bild av det hela. Visst, det är möjligt att kvinnan frivilligt går med på att till synes slava. Men, då vore det rimligt att begära att denne representant för det "utvecklade och moraliskt högstående" västerlandet att ta sitt ansvar...

    En av mina egna grannar är dessutom före detta arbetskollega med just mannen. Och tyvärr förmedlas inte en bild av en person som har jämlikhet och respekt för andra högst på den egna karaktärslistan (och ja, visst är det skvaller). Om något är det dessa "defekter" som främst är av ondo i människans "civiliserade" värld...

    SvaraRadera