fredag 17 juni 2011

Medgångsoptimism och svartsyn...


Har för mig att jag redan berört temat ifråga, men jag är helt enkelt för slö för att orka leta upp det bland gamla inlägg.

Hursomhaver... med gårdagens regn kom ederna och förbannelserna...

En väldans intressant notering kopplat till detta är att en ögonbrynsstegrande mängd bland dem som betraktar sig som optimister med ens genomgår en fullständig metarmofos. Det positiva tänkandet har blivit gnäll och svartsynstirader.

Sol & medvind - JA! Regn & motvind - ÖRK! Tala om medgångsoptimism...

Alltså... är det inte i motgång karaktären ställs på prov? Är det inte i "motgång" som den äkta otpimisten ska se möjligheterna? Är det inte i sådana sammanhang det ska låta:

- Regn - TJOHO! Nu får jag anledning att testa mina nya stövlar och det nya regnstället!
- Motvind - GÖTT! Nu får jag inte håret i ögonen!

Alternativt:

- Regn - FINT! Nu får jag anledning att äntligen läsa den där boken!
- Motvind - UNDERBART! Fläktar och svalkar fint nu på cykeln, då muskulaturen får sig en genomkörare!

Eller??

(Med indirekt koppling till den lavinartade trenden av flåsigt "positivt tänkande" och "tänk-inte-negativt-coaching")

3 kommentarer:

  1. Helt rätt Robban! I medgång kan ju vem som helst vara optimist.

    SvaraRadera
  2. Huvét på spiken!
    Å jag tackar för att du namnsatte ett fenomen som för mig är ytterst bekant, som jag ofta råkar ut för, personer som dessutom har tendens att stämpla mig som negativ = medgångsoptimisterna!
    Jag för egen del tror att så kallade medgångsoptimister upprepar mantrat "tänk positivt" utan att reflektera mer över vad det innebär i praktiken. De uppfattar kritiskt tänkande (från andra & sig själva) som något negativt och allt negativt är av ondo... Man ska ju vara positiv... Men de ytligt positiva inser förmodligen inte att det är just vid motgång/negativa händelser som kärnan av ens positiva tänkande prövas...
    Det är inte hur man har det som spelar roll, utan hur man tar det...

    Sköt om dig!
    Fridens & kram

    SvaraRadera
  3. Conny: Tack!! =)

    Allt det bästa!


    kloktok: Tack!

    Instämmer helt i din analys... brukar vara de "krystade" optimisterna man får klandret om negativt tänkande ifrån...

    Kram på sig, fröken!! =)

    SvaraRadera