onsdag 22 juni 2011

Intermezzo I: ”Allt & Inget”


(I väntan på en summering av det pågående experimentet…)


Visst är det ljuvligt med fraser som ”alla X är…” eller ”inga Y är…”? Eller varför inte: ”allt från landet A är…” alternativt ”inget från landet B är…” Är det helt enkelt inte underbart och befriande med begrepp som så enkelt kan sammanfatta hur det faktiskt är; som inte komplicerar våra intryck och försvårar vår förståelse av tillvaron?

Jaherrejäv… om vi annars inte hade tvingat oss själva att uppfinna Allt och Inget. Vad vore livet utan generaliseringarnas förenklande välsignelse? För inte kan vi ju tillåta vår omgivning vara en företeelse som (i regel) oavbrutet sicksackar på en gråskala?

2 kommentarer:

  1. Hmm, jag undrar just vad du har för trend apropå experimentet. :)

    Gillar ditt något ironiska tonfall... Men så är det ju med generaliseringar tycker jag iaf... Att de är en slags begränsad mental förmåga att varsebli och tolka omvärlden. Begränsad för att omvärlden sällan är så enkel som våra generaliseringar vill påskina... Hjärnan spelar oss ett spratt och förstorar upp sådant som verkar styrka det vi tror och förminskar det som inte stämmer överens med vår tolkning... Ibland tror jag att det beror på att "avgeneralisera" kräver tid för att upptäcka nyanserna. Folk tar sig ibland inte den tiden (är för stressade?) eller saknar helt enkelt viljan för att de vill att tillvaron ska vara enkel och förutsägbar? Kanske en släng av kontrollbehov spelar in också? Ja, jag menar att det blir tryggt att generalisera. Kunna bekräfta det man håller för sant. Fast vad vet jag? Jag bara spånar lite...

    HA det gött.
    Fridens & kram

    SvaraRadera
  2. Facit komer snart... =)

    Gillar ditt sätt att spåna, kloktok!

    Kram!

    SvaraRadera