lördag 10 september 2011

Hästar under huv och åsnor bakom styret...


Med koppling till de gånger jag stöter på uttryck som: 

- Hö hö, den har långt över femhundra hästar under huven!

Eller:

- Hajjar du? Maxar över trehundra!!

Alltså... Med full respekt för alla dem som är helt betuttade i motorsport oavsett kategori... eller ombyggnad och design av diverse fordonskategorier (är själv barnsligt förtjust i den estetiska förändring ett vardagligt åk kan genomgå). Men, vad är det för mening med ett helt sabla stuteri under motorlocket - som medger högre hastigheter än vad de flesta jetplan har vid start och landning - om lagstiftningarna på de flesta håll i världen endast medger att bara en viss del av havreknaprarna kan användas på allmänna vägar? För att i nuvarande tid inte tala om det absurda i den "törst" som allt detta gnäggande innebär...

Jäpp, jag är trög som sirap på antarktis, när det kommer till tolerans för utsagor som alltför ofta tycks vara förbundna med försök till kompensation för en svag personlighet. Och visst svär jag i ett heligt byggnadsverk av något slag eftersom jag själv bevistat ett "dragrace" och själv gärna trycker till extra på gaspedalen när jag befinner mig på någon av kontinentens fartdåreframkallande vägnät. Men jag har definitivt aldrig kunnat förstå tjusningen med de mekaniska vrål som - faktiskt först efter den egentliga "bilrevolutionen" efter andra världskriget (jupp, sant, H. Ford gjorde "revolutionen" redan under mellankrigstiden - men det var i USA) - gått och blivit någonting "naturligt" i vår tillvaro på det här gruskornet i kosmos. För mig kommer det alltid att förbli ett konstlat ljud vi faktiskt inte har någon praktisk nytta av...


5 kommentarer:

  1. HAHAHA..."Hästar under huv och åsnor bakom styret". Där träffade du mitt i prick! Bara att ge sig ut i trafiken och kolla. F-N önskar jag kommit på detta själv, då hade jag kunnat gjort ett bra inlägg av det hela, men nu gjorde du det och det är bara att gratulera.

    Visst är det lite konstigt att det tillverkas bilar med flera hundra hästar och som maxar 250 km/t. Min ena bil är strypt så den gör 250 km/t, annars hade den gjort 300, så jag vet vad det handlar om. I ärlighetens namn så ska erkännas att en stark motor bidrar till att öka trafiksäkerheten (om man inte är en åsna).
    Jag gillar bilar och motorsport i alla dess former och har själv kört bl a. formelbil på motorbanan vi har här, och det är en upplevelse. Men du har rätt, det finns för många åsnor som av nån anledning har svårigheter med att skilja på en racerbana och allmän väg.

    Praktisk nytta av ljudet? Nej! Men här handlar det om en psykologisk upplevelse som är svår att förstå för den oinvigde och vi har alla begåvats med olika intressen. Inlägget handlar inte om motorsport, men jag vill ändå tillägga att det defacto är så att motorsporten är och har alltid varit en stark bidragande faktor när det gäller säkerheten både i bilarna vi åker omkring i idag, och vägarnas och säkerhetsräckenas utformning. Men visst, jag håller med dig, åsnor ska inte umgås med för många hästar! :)

    SvaraRadera
  2. Intressanta reflektioner!
    Jag får heller inte ihop det liksom med vitsen att ha 500 hk under huven när lagstiftningen runt om inte medger att dessa ekipage är ok att framföra på allmänna vägar.
    Klockrent beskrivet: hästar under huv och åsnor bakom styret.. Å åsnorna är ju liksom inte bara farliga för sig själva...
    Tänk, förr behövdes inga vägbulor eller fartkameror. Kan ha berott på att bilarna förr hade en så låg prestanda. Kan bero på annat också... Men jag tror nog att åsnorna har ökat i antal på senare år...

    Fridens & kram

    SvaraRadera
  3. conny: Man tackar för erkännandet! =)

    Jag förstår ganska bra vad du menar med den psykologiska upplevelsen. Och jag instämmer, parallellt med att också vara mer extrem själv - den sortens "kick" får jag alltid då jag sitter i ett flygplan som startar och lyfter. Kraften som känns går in i märgen...

    Och, ja, jag är likaledes medveten om de positiva följderna av motorportens utveckling - med bland annat trafiksäkerhet som en viktig del i det hela...

    Jag har full förståelse för den "kärlek" många när till motorsporterna. Men, som sporter är de oftast avgränsade till just fixerade punkter i geografin (som ett dragracing-arangemang till exempel).

    Vad jag har svårt att förstå och tolerera är de oljud som sprids när någon bara måste "bränna iväg" på allmänna platser - i synnerhet som jag själv arbetar på en där det inte går att undvika dessa "lyssna-på-detta-här-kommer-jag-individer". Höga ljud, som man inte "väljer själv", är allt annat än behagliga. Har man en dålig dag får man till och med "lust att ge på käft"...

    Situationer som dessa är en variant på det egoistiska "jag har mina rättigheter och andra ska inte lägga sig i". Men, samma individer tenderar att vara de som först reagerar om de på något vis känner sig "hindrade och/eller kränkta i sina rättigheter". Deras rätt att roa sig eller visa upp sig kränker den rätt andra har till en lugn och inte stressande omgivning. Och det de "producerar" har ingen som helst praktisk nytta för det stora flertalet av oss andra...

    Det var i detta hänseende jag uttryckte mig om praktisk nytta.

    Allt gott! =)

    SvaraRadera
  4. kloktok: det sista i din kommentar är en känsla som det senaste decenniet stärkts radikalt även hos mig. Inte minst sedan jag flyttade till rikets tredje stad... här är antalet bufflar och åsnor i trafiken det tätaste jag hittills varit med om (och jag har kört en hel del i både Göteborg och Stockholm)...

    Man kan undra om det har att göra med "klimat och atmosfär"? Det finns ju de som menar att Skåne är "kontinentalt".

    I vilket fall som helst bör man vara utrustad med extra lugn och tålamod i stadstrafiken här i söder...

    Ha det bäst!! =)

    SvaraRadera
  5. Ska bara tillägga att där jag bor är det också problem med dessa individer som ska visa upp sig och bränna gummi, om än inte i samma omfattning som i en större stad, men det stör mig enormt när de absolut måste låta hjulen spinna mot asfalten i ett bostadsområde, särskilt på nätter och kvällar när man vill ha lugn och ro.

    SvaraRadera