tisdag 18 januari 2011

En kort om oviljan att vidga sina vyer...


Presentera mig inte för den där mannen! Jag vill fortsätta att
hata honom och jag kan inte hata en människa jag känner.

(Charles Lamb 1775-1834)


Extrem- och ytterlighetstänkarnas liv kan inte vara lätt. Det ligger en ironi och paradox i deras förenklingsfilosofi, med sitt ständiga krav på en beredskap gentemot den upplysning som en ökad kännedom om den andre skulle kunna leda till. Sannolikt slösas det i dessa sammanhang mer energi på att hindra från att "öppna upp" än vad det innebär att upprätthålla murarna...

10 kommentarer:

  1. Hmm...Skrev du inte lite fel?

    SvaraRadera
  2. ...förlägenhetens rodnad hettar på skinnet under ögonen... Självfallet har jag gjort en fadäs...

    tack för uppmärksamheten, bloggkollega! =)

    SvaraRadera
  3. Alla gör små feltryckningar, inte minst jag. Har inte funderat klart på den övriga texten. Ska väl försöka få igång maskineriet så småningom. :)

    SvaraRadera
  4. Det är skönt att jag inte tillhör dom som slösar min energi på onödiga principer och fasthållanden vid något speciellt. Envis är jag på sätt och vis men inte sååå envis att jag inte kan ändra mig.

    Jag är öppen för det mesta ...

    Kram!

    SvaraRadera
  5. "Hat är alltid en kollision mellan vår själ och en annans kropp."

    Cesare Pavese (1908-1950)

    SvaraRadera
  6. Jag ser dessa murar- inte bara som några murar- utan som en labyrint av murar, där vissa bygger murar mot andra, och andra bygger murar mot vissa i en jättelik mosaik av murar.

    SvaraRadera
  7. Lovely Bird: det karaktärsdraget går inte att förbise - om man har besökt din blogg´! =)

    Kram!


    alfa: har således fått ännu en källa till citat att leta upp! Tack, broder!


    conny: och som tur är finns det en hel flock ibland människor som agerar "grävmaskiner"...

    SvaraRadera
  8. Hmm, fick mig olöst att tänka på Jackie Arklöv... Som trots/tackvare(?) att han var mulatt drogs till ett nynasistiskt umgänge. På frågan hur han fick ihop den ekvationen, så var det för att han var arg på mammans relation med en färgad man... Snacka om självförakt?

    Så funkar fördomar och rasism. Alla "sådana" är si och så, men inte NN för h*n känner jag ju... :P

    Sköt om dig & ha det bäst!
    Fridens & kram

    SvaraRadera
  9. Hmm, undrar just hur man skulle göra för att bli din vän irl? Har du plats för en Kloktok? Saknar dina klokheter här, har jag insett...

    Sköt nu om dig!
    Fridens liljor

    SvaraRadera
  10. kloktok: Ja, denne Jackie är ett klart belägg för att många extremtänkande individer sannolikt hyser en negativ självbild. Men i den destruktiva egoismbubbla de befinner sig i, kan de bara se utåt och föremålen för deras förakt böir då sådana som de av någon anledning speglar sig i...

    Det var verkligen värmande ord. Och samvetet bränner aningen till över att ha försummat många av mina bloggiskolleger.

    Ha det bäst, vännen!!

    SvaraRadera