lördag 15 maj 2010

Subjektivitetens logik – Akt 3


Prolog:
Följande dialoger är starkt inspirerade av dels ett samtal jag tjuvlyssnade på idag vid en busshållplats; dels nyligen funna anteckningar om ett uppsnappat samtal på mitt före detta arbete – för ungefär ett år sedan…

…hade det inte på en och samma gång varit så sorgligt och skrämmande, kunde man skratta sig svettig åt den ofrivilliga komiken i vissa somligas resonerande...


Scen I:

– Hittat något kneg? Du har ju sökt... Vad är det? Snart ett år, va?
– Nej, inget alls. Du då?
– Nej. Men, farsan tycker jag ska börja dela ut tidningar.
– Seriöst?
– Ja, men du vet ju hur han tänker. Han fattar ju inget.
– Men, blev du inte erbjuden ett riktigt kneg förra veckan?
– Jamen tror du jag har lust att städa? Glöm det.
– Ja, nej… skulle inte heller falla mig in…


Scen II:

– Fattar inte varför man fortsätter ta hit de där. Vi har ju för fan knappt jobb till oss själva och så ska det komma hit polacker eller negrer och sno våra.
– Ja fy fan. Det är gott att det här stället bara tar in våra egna. Jag fattar inte heller varför de där ska få komma hit.
– Äh, men vi har ju alltid styrts av naiva idioter.
– Håller med om det…

(Samma par under lunchpausen ett par timmar senare…)

– Hur går det med ditt sökande, förresten? Hittat något annat?
– Nej, men jag har bestämt mig för att dra till Norge och söka, när det här sommarjobbet är slut… Storbrorsan har några kontakter där…
– Har han arbetat där borta?
– Ja, han var i Bergen i två år. Han flyttade till Oslo i våras…
– Fan att jag inte tänkt på det själv… Har man chans att man hänga på?
– Visst, ska bara höra med brorsan…

2 kommentarer:

  1. "Nu har de fan till och med tagit över våra pizzerior!"

    SvaraRadera
  2. =D... Den var ny för mig. Men, med tanke på vad man kan höra folk säga, kommentera eller diskutera, så kan man inte bli förvånad längre...

    SvaraRadera