fredag 9 september 2011

Nutidens predikstol...


Apropå reklamens grepp om vår tillvaro...

Hur många prylar är det egentligen vi faktiskt inte visste att vi behövde (eller saknade) innan just den där reklamsnutten talade om det för oss???

5 kommentarer:

  1. Usch, det är riktigt bedrövligt! Jag känner ibland att man DRÄNKS av reklam överallt snart. Jag skulle önska att någon startade en revolution mot konsumtionssamhället snart. Kan inte du göra det snälla Robban?? :-)) Jag lovar att vara din sidekick!

    SvaraRadera
  2. Reklamen är bedrövlig, även om det ibland dyker upp nån reklamsnutt på TV som faktisk är rolig. Något grepp om mig har den dock inte, den är bara irriterande och störande. Det skulle vara intressant att veta hur många som faktiskt blir "lurade" att köpa produkterna som det görs reklam för och som de inte "visste att de behövde".
    Jag känner inte till nån sån oberoende undersökning.
    Ibland kan det vara välkommet med en reklampaus om man glor på en spännande film t ex. och plötsligt får ett oemotståndligt kaffesug (tesug för vissa :D) Mycket kan sägas om reklam och dess betydelse men jag nöjer mig med att avsluta som jag inledde kommentaren; Reklamen är bedrövlig!

    SvaraRadera
  3. Pia: *fniss*... misstänker att vi båda hade blivit fastspikade upp och ner på kors om vi verkligen hade satt en sådan revolution i rullning... Främst individkategorin "orkar inte bry mig" känner jag hade kunnat tänka sig någonting sådant (eftersom den "rådande ordningen" hade störts)...

    Kramen damen! =)


    conny: kunde rätt och slätt inte ha uttryckt det bättre själv!

    Allt gott & angenäm helg! =)

    SvaraRadera
  4. Bra liknelse att dra parallell mellan prediksstol och reklam... Det är ju rent beteendemässigt intressant att inse att så många påverkas av reklam utan att de vill inse det i denna individualistiska och oberoendet av andra:eran...
    Hur individualistiskt är det att skaffa det "alla" andra har eller det som reklamen påstår att du behöver för att vara lyckad? Men om man köper det som säljs i reklamen blir man ju "lika god/bra/inne/lyckad" som alla andra...

    Annars är det ganska kul att se på reklam. En del är så dålig att den blir komisk. Ta detta exempel: Reklamen för väggfärgen Lady. (Vem fasen kan komma på idén och döpa en väggfärg till Lady?!!!
    http://www.youtube.com/watch?v=kOWakAT82Tk

    Kvinnan kunde faktiskt med samma reklamsnutt mycket väl kunnat göra reklam för kvinnliga intimprodukter, kvinnliga skönhetsprodukter eller erotisk film... Ja, för nog nuddar producenten av Lady-filmen vid en porrig känsla: softlins, kvinnan säger att färgen är mjuk och krämig (så pass att hon inte omöjligt skulle kunna tänkas vilja smörja in sig med den på sin nakna kropp. Färgen är också "läker och frestade". Vem kunde ana att en färg kunde vara det?!! :-O Å se sen hur hon målar väggen... Vilken blick! ;-) Å därefter smeker hon ömt väggytan och blir också lite mer hårdhänt och drar sina naglar över väggytan och sedan avslutar med lite mer kärvänligt smek igen... Å i slutklämmen av reklamsnutten låter det ju som om hon når riktig extas... "Gorgeous, gorgeous, GOREGEOUS!"

    JO, jag tycker den är komisk... Å fruktansvärt dålig.

    Ha det gött!
    Fridens & kram

    SvaraRadera
  5. Instämmer... både vad det individualistiska och "reklam som underhållning" beträffar.

    Den snutt du framställer har jag lyckats missa, men det finns en uppsjö andra som framstår som både imbecilla och värre än sämst. Relevansen mellan tjänst eller vara och framställningen är mer än ofta oerhört långsökt...

    Och, ja, det sker att jag själv sitter kvar under reklampauserna i rent studiesyfte. =)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera