fredag 14 oktober 2011

Överskottsgrubbel...


Sorterar alltemellanåt i kaoset av papperslappar, kvittobaksidor eller liknade, där jag klottrat ner diverse infall, iakttagelser eller mer eller mindre seriösa reflektioner. Hittar alltsomoftast några stycken som bara består av ett ord eller en fras och lyckas då många gånger inte minnas vad som vid det givna tillfället hade skuttat runt under hjässan. Sparar dock dessa "överskott" eftersom erfarenheten visat att de trots allt kommer till nytta av och till under det att framtiden rinner in under fotsulorna...

Följande fras satt jag och begrundade medan jag under morgonen smaskade i mig ett päron:

Äpplet - kunskapens frukt...

Följande knas ploppade plötsligt upp (Sorry - i förskott!!):

- Varför det? Det är ju citrusfrukterna som är de klyftiga...

3 kommentarer:

  1. Det är inte utan stolthet jag kan (efter att ha satt på mig tänkarmössan) presentera lösningen på ditt problem: Om du hade valt en apelsin att smaska på i stället för päronet hade du blivit tillräckligt klyftig för att förstå att om man delar ett äpple på tvären så framträder ett pentagram, ett gammalt tecken på högre kunskap.
    ;D

    SvaraRadera
  2. Kanske är det skrivandets svåraste, detta att fånga tankarna, minnas vart de var på väg. Klottra på du. Och ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. conny: Pentagram? De va som sat... ;o)


    regnnatt: Ligger en hel del i det du skriver... svårast för egen del är dock inte detta att fånga tankar, utan att acceptera att man ibland helt enkelt inte har någon lust att tänka alls...

    Tackar, samt i högsta grad detsamma!! =)

    SvaraRadera