måndag 28 juni 2010

"Mjukåterstart" med spel & sång...


Känns som om jag behövde de senaste dagarnas frånvaro en aning. Inte så mycket sommaren och den nu anlända värmen som avleder tankegångarna (vår-, höst-, grynings- och skymningsmänniska som jag är), som... som... ehm, som... Äh, spelar mindre roll. Jag bara behövde hämta andan en aning, känns det som.

Tänkte börja mjukstarten med att presentera en låt med ett nytt band jag upptäckt för någon månad sedan. Rättare sagt rör det sig om ett enmansprojekt från vårt västra grannland - det där med fjordarna och lussekåfftårrna ni vet...

Hursomhelst, Glittertind är namnet (vackert liksom fjället i fråga) och det står för en - enligt mina öron - tilltalande mix av hårdrock, punk, folkmusik och "vikingatoner" (nix, inte åt högerknäppgökshållet). Låtens titel är just "Glittertind" och känns så läckert livsbejakande i både ton och text som exempelvis bara sommarljuset här på våra nordliga breddgrader kan göra!

Håll till godo!!

Glittertind

Vi tror mest på freden!
Vi eier ikke sverd!
Fornuften, arbeidsgleden,
Er selve livets verd!

Vi tror ikke drap og brann,
Gavner noget land!
Vi tror på evig seier,
For rettsinn og forstand!

Som Glittertind under isbreteppets drakt,
Skal friheten stå rakt I samme prakt!
Som Nordsjøen alltid skyller inn mot strand,
Vil vi som dyrker freden holde stand!

Og flere følger efter,
Om mange av oss falt!
For vi har indre krefter,
Vi overlever alt!

Vi har en hellig seierstro,
Som styrker og gir ro!
Vi vet at ånd er evig,
Og liv vil alltid gro!

Som Glittertind...


8 kommentarer:

  1. Den låten satt fint i en smått utarbetad kropp. Tack för tipset =)

    Mvh
    Ignita

    SvaraRadera
  2. Roberto - kom tillbaka när du är redo...
    Och det är du ju, eller hur?
    Hm...

    Den där Ignita signaturen gör mig en aning förbryllad - du vet nog varför...

    /Marie

    SvaraRadera
  3. Alltid kul att sprida glädje!!

    SvaraRadera
  4. Marie: förstår att den förbryllar dig... Den förbryllar mig oxå - om den nu inte skulle vara den vi tror oss vara...

    För övrigt är jag redo igen! =)

    SvaraRadera
  5. Mr ignita är ju jag, Henrik Johansson =)Robban döpte mig till detta pga mitt entomologiska intresse och mitt underbart röda hår.

    SvaraRadera
  6. Vikken kul överraskning! Blev glad som en (hårdrocks)sånglärka! =) Det var inte igår flugfiskebroder! Och samtidigt en känga åt mitt påstådda "goda minne"!

    Allt väl får man hoppas!!!

    SvaraRadera
  7. Allt väl här. Ska precis iväg till jobb. När jag kommer hem ikväll hoppas jag finna ännu en trevlig låtlänk.

    SvaraRadera
  8. Kan bli svårt det där med "ny låtlänk"... Vill minnas att du tillhör de svårtrugade och kräsna karaktärerna. Men, det brukar å andra sidan starka personligheter vara! ;)

    SvaraRadera