lördag 8 maj 2010

Ord och lekar


Titt som tätt händer det att man går, cyklar eller kör omkring i ett tillstånd som har starka likheter med en form av halvdvala. Man registrerar bara precis det nödvändigaste i sin omgivning, alltmedan kreativitetens och grunnandets tyglar slappt fladdrar inuti skallen.

Vad som då kan få uppmärksamhetsnivån att höjas några snäpp är bland annat diverse ord eller uttryck, som vi stöter på i allehanda sammanhang – en affisch, en skylt, ett plakat, ett brottstycke ur en sångtext (exakt: ur iPoden) eller ett samtal (från förbipasserande), för att nämna några exempel. Det är då någonting spritter till inne i huvudet och stramar åt tyglarna för att pocka på koncentration. Det är då som ett och annat seriöst frambringas. För det mesta ”lyckas” emellertid fånerierna dominera. Har dock insett att just dessa utgör en sund och välbehövlig trycklättarventil för de, till övervägande delen, allvarstyngda tankegångarna jag brukar vara sysselsatt med.

Alltså… har på senare tid återigen samlat på mig ett antal ord som jag inte kan låta bli att ha aningen knäppa funderingar eller åsikter kring...

Det första är Fiskrökeri – kopplat till en felaktig – alternativt överlagt annorlunda – särskrivning skulle detta begrepp absolut kunna införas under kategorin billig och tramsig humor.

Det andra är uttrycket Klockrent – vilket jag menar har en passande synonym i ordet "Urtvättat"!

Och så ett tredje: Radioaktiv – det skulle kunna vara den strålande beskrivningen av en individ som är anställd på en eller annan radiostation…

Slutligen: Om jag skäms? Inte skvatt!

4 kommentarer:

  1. Jaså minsann, här behagas ordvitsas?!
    Gott så!

    Kröka fisar är något jag ännu inte gett mig på, men vad jag däremot är nyfiken på är hur plåttermos smakar.

    "Urtvättat"....mycket bra, jag har inte hämtat mig ännu:)

    Engelskan är ett rikt språk vad gäller att skoja med ord som kan tolkas på flera sätt.

    En av mina favoriter, klura på den;
    "Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana."

    Den är skön:)

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Ja, jag undrar vikken rotfrukt det moset kan vara baserat på...

    Den var litta klurig, den engelske. Gick dock efter en liten stund... =)

    Ja, se dessa små insekter... bara exploderar i antal på några dagar om äppelresterna råkar glömmas kvar någonstans i lägenheten.

    SvaraRadera