tisdag 28 juni 2011

Tutte-, Kättjefylla-, Slagsmåls- samt Gucciväsk- och "fröken Hilton"-testets facit!


Tjahapps, då har en vecka passerat sedan det där infallet att ta reda på hur mycket ett specifikt tema kan tänkas locka folk till en blogg – och dess inlägg. Nåja, det rörde sig om mer än ett tema i rubriken som utsågs till ”bete”. Främst var jag nyfiken på vad analysinstrumenten kunde tänkas säga om kategorin ”sökord” och ”nytillkomna”. Och, ja, det erkänns villigt att jag hade en viss förväntan på en ökad frekvens vad beträffar dessa exempel.

Vad är då utfallet efter en veckas tid? Intressant skulle jag vilja påstå. Visst blev det ett litet skutt i besöksstatistiken under första dygnet. Men med facit i hand ligger inlägget på endast fjärde plats. Tre senare inlägg har haft fler besök.

Under kategorin ”sökord” finns vidare inte en enda träff med koppling till rubriken, medan kategorin ”nytillkomna” är något iögonfallande. Vanligtvis utgör snittet för ”nya” besök på denna blogg cirka 15 % per dygn. Den aktuella perioden är det bara första dygnet som det ligger på knappt en tiondel. Resten av tiden utgör ”nya” endast 5 % av besöken. Till detta bör läggas att den sammanlagda besöksfrekvensen varit under snittet under föreliggande period.

Vad kan tänkas kunna dras för slutsatser av detta då? Med tanke på populariteten hos bloggar vars teman är just begreppen i den aktuella inläggsrubriken, kan det sägas att ”betet” närmast blev ett fiasko. Eller kan det möjligen vara så att rubriken helt enkelt har drunknat ute på webben? Cynikern i mig har – det erkänns ännu en gång villigt – svårt att tro att intresset för dessa aspekter av livet skulle ha dalat något särskilt den senaste veckan. Å andra sidan var jag väl kaxig i min tro på vissa ords benägenhet att locka eller fresta – jupp, jag är inte bara framme vid korset, jag är halvvägs uppe på det.

Andra förklaringar skulle kunna vara midsommartid – och sommar i allmänhet – som ”distraktionsfaktorer”. Det finns en möjlighet att dessa påverkar ”lusten” att besöka bloggiversum, vilket kan sägas påverka frekvensen av nya besök – det känns rimligt att kunna tänka sig att man är mer benägen att surfa efter nya bloggar att besöka under de årstider som ökar vars och ens inomhusvistelse. Mina erfarenheter av bloggare, bloggande och bloggar gör dock att jag inte vill tillskriva dessa faktorer alldeles för stor betydelse.

Med detta som facit känns det relevant att försöka igen under lövfällningens tid. Jag kommer emellertid att vara betydligt försiktigare i mina teoretiseringar och tankegångar kring betydelsen av visa ord och begrepp.

4 kommentarer:

  1. Kanske skulle du försöka dig på "grövre" ord...
    Du vet, hm, jag menar, det verkar ju gå hem i stugorna.

    Kanske en och annan bild också, Robban.
    I olika outfits. Sedan - ett klipp på tuben.
    Det kan inte bli annat än succé!
    Jag kan filma...


    Puss!


    /Marie

    SvaraRadera
  2. Helt klart är det "tiden" ... midsommartiden, festivaltiderna, solen och värmen just nu ... som gör att man inte ens lockas till bloggläsning. Inte ens av "kinky" rubriker. Man är helt enkelt inte ute och inte inne i datavärlden just nu.

    Så i "lövfällningens" tid ... då skall du se !!! :-)

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Marie: Ha ha ha! Du e för skön, tösabit... "grövre ord"? Hmmm ska verkluigen tänka på saken! ;o)

    Kram På sig!! =)


    Lovely Bird: Okkidokki... i höstdagjämningstid får det bli!!

    Kram!! =)

    SvaraRadera
  4. Håller med damerna ovan... Testa "grövre" ord och testa vid en något mörkare årstid, då det enda som lyser upp människorna är ljuset från bildskärmen;)

    Fridens liljor & kram

    SvaraRadera