onsdag 8 juni 2011

Apropå Zlatte Blatte...


Tittade på en match idag... Blev glad - mycket glad! Fick underhållning och fick se ett omtyckt lag - vårt lag - öka på sina chanser till att avancera till ett visst slutspel kommande år...

Läste reportage, inlägg och kommentarer i några av de största blaskornas nätupplagor eftråt. Ömsom log, ömsom skakade på skallen. Sportens värld tillhör de mest svart-vita som existerar på detta gruskorn kring en liten ljusboll någonstans mitt ute i ett växande vakuum. Mestadels hyllningar eller gnäll... sällan något nyanserat...

Några av förståsigpåarna är i mina ögon bättre än andra. Skriver tilltalande... tänkvärt, roligt och träffande... Herr Birro i Knäpppress... f´låt... Expressen är en sådan. Dennes senaste blixtblogg var (och är liksom hans krönikor allt som oftast) kul läsning. Måste dock opponera mig i en bemärkelse. I texten figurerar meningen: "Tre mål av en spelare som massor av svenskar inte ens vill se spela från start."... I denna mening finns ett fel - ordet "svenskar"!

Zlatan är en av våra bästa (visst - medhålles å det fullständigaste - tidskontexten spelar betydelse) spelare någonsin. Att vissa somliga (som kallar sig "svenskar") inte vill att denne ska spela, innebär faktiskt ingenting annat än att de egentligen inte vill landets bästa (i herrfotbollssammanhang). De vill bara sin egen trångsynt låsta visions bästa.

Slutsats: vissa somliga borde egentligen inte få bära etiketten "svensk"... utan Egoist (av den destruktivaste sorten)...

Nu ger vi gödsel i detta och ser med förhoppningar fram emot ett nytt göttigt slutspel för våra grabbars räkning!

Tjoho!!!

6 kommentarer:

  1. Du har missuppfattat det hela. Det handlade om Zlatans skada, ingenting annat. De som inte ville att han skulle spela menade att det var bättre för laget att sätta in en annan spelare eftersom Zlatan med sin skada inte skulle kunna göra sig själv rättvisa, och därför inte var en tillgång för laget.

    SvaraRadera
  2. Har knappast missförstått någonting i det här fallet. Det är bara att läsa vissa kommentarer till artiklar eller krönikor om den aktuelle forbollsspelaren, för att förstå att det finns många som inte vill veta av honom överhuvudtaget - somliga av dessa till och med enbart på grund av att han inte bär ett inhemskt namn. Det är just dessa sista som inlägget hänvisar till.

    Att det finns många - en majoritet - som tänker på lagets prestationsförmåga i första hand instämmer jag dock helt i.

    SvaraRadera
  3. Mjaa, för mig är det fullkomligt obegripligt att det skulle ha någon betydelse varifrån han kommer. Samma sak som om jag skulle kritisera dig för att du är från slovenien, en absurd tanke.

    Jag kritiserar människor för deras åsikter och inställning till olika "saker", varifrån de kommer är mig fullständigt likgiltigt, även om det kan vara intressant på ett annat sätt. Jag missförstås ibland på min blogg och på andras bloggar genom mina kommentarer, och det tror jag beror på att många inte förstår eller vill förstå vad jag säger.

    ps
    Ingen kunde väl missa Zlatans glädje när han gjorde sitt första mål för Sverige, alltså 2-0 målet. Han behöver inte bevisa att han är god nog för svenska landslaget, det är vi som ska vara glada at han vill spela i Svenska landslaget. Så ser jag på saken.

    SvaraRadera
  4. Känner som du, Conny - känns bedrövligt att det ska behöva ha betydelse var man kommer från.

    Det går dock inte att komma ifrån att det är ett ganska stort antal människor som anser det vara så (oavsett vilket land, eller annat "vi-sammanhang", de nu befinner sig i). Och detta fenomen kommer jag aldrig att upphöra med att ifrågasätta, eller driva med.

    Att missförstås är inte kul. Men, som du skriver, om någon inte vill förstå, anser jag det vara meningslöst att ödsla energi på dessa. Förstår någon inte ger jag en förklaring, om denna direkt efterfrågas - och om jag anser det vara nödvändigt. De flesta människor är enligt mina erfarenheter betydligt klarare i tankeverksamheten än vad de är medvetna om. Det verkar dock alltid vara mer lockande att få något förklarat, än att behöva luska ut det själv...

    Allt gott!

    SvaraRadera
  5. Så länge det går bra för landslaget är allt frid & fröjd men vid motgång inträffar ett intressant fenomen... Jakten på syndabockar... Å visst är det en billig vinkling Herr Birro gör när han kategoriserar vissa till att vara just "svenskar". Dessa vissa ska alltså representera alla som kan kallas svenskar. Å svenskar finns det gott om... Fast herr Birro kanske inte ser sig som svensk? Jag kan erkänna att jag allt som oftast känner mig som om jag kommer från yttre rymden... ;-)

    Fridens liljor

    SvaraRadera
  6. Ha ha.. "från yttre rymden"... kloktokskan, du har en ytterst skön stil! =)

    Tror dock inte Birro med "massor av svenskar" menade annat än just den mängden som ingår bland alla andra svenskar. Tror oxå definitivt Birro ser sig som svensk (med italienska rötter)...

    ha det bäst

    SvaraRadera