torsdag 2 juni 2011

Vilken ideologi Jan T. Lagén anser sig tillhöra – enligt min uppfattning?


Om man exempelvis googlar orden missunnsamhet, avundsjuka och/eller gnäll behöver man inte surfa länge på nätet förrän man stöter på en mängd diskussioner eller diverse utlägg om Jante. Dessutom har jag upptäckt att det uppenbarligen råder en ganska exalterad tvist i fråga om huruvida vår kära Jante är vänster eller höger. Det sker inte så sällen att man kan stöta på utsagor i stil med ”slumvänsterns gnällande om – och flummiga jakt på – rättvisa”, eller – dess antagonistiska – ”högersnobbarnas harm över och fnysningar åt ifrågasättandet av deras privilegier”. Och vidare översätts Jante i vissa sammanhang med: ”den oförmögnes eller misslyckades missunnsamhet”. I andra med: ”de etablerades ringaktning av dem som strävar efter att bli etablerade”.

Sätter man sig ner och ger sig tid att betrakta fenomenet ”utifrån” kan man inte annat än slås av att det främst råder ett tillstånd av: vill ha – vill behålla. Å ena sidan avundsjukan, å den andra svartsjukan – i praktiken två aspekter av samma gödsel, om jag får säga min mening (och om jag tillåts bruka ett mindre kultiverat uttryck).

Vänster eller höger? Med det ovan framställda i minnet anser jag det går att hävda att Jan T. Lagén vare sig är röd eller blå, utan först och främst är demokrat till sinnet – eller åtminstone själv hävdar sina demokratiska rättigheter. Men, så är det en annan femma att dessa rättigheter först och främst tenderar att vara öronmärkta för vår käre Jante himself…

6 kommentarer:

  1. Jag kan hålla med om att Jan T Lagen varken är röd eller blå,Jan T Lagen passar lika bra överallt eftersom han inte i sin djupaste mening är politisk. Han är en psykosocial företeelse som i rakt nedstigande led är släkt med H Lagom.
    Han har både demokratiska och fascistoida värderingar, bara att välja.
    Att han fått regera i Sverige under så lång tid beror på det nära släktskapet med H Lagom. Nu har han dock inte så lång tid kvar på sin tron, till många "demokraters" fasa, som ser en egoistisk och individualistisk utveckling av samhället som en fara.
    Till dessa vill jag säga att egoismen och individualismen innehåller ingen ondska, utan är en depå av kreativitet och skaparglädje som i slutändan kommer alla tillgodo.
    Goodbye MR Jan T Lagen, may you sleep forever and never return!

    SvaraRadera
  2. Visst är vår käre Jante släkt med H Lagom...

    Den där lagom är dock ingen exklusivt svensk företeelse. Uttrycket finns med viss variation i en hel del andra språk - liksom innebörden av det. I slovenskan finns ordet "zmerno" (kommer av "mera" - "mått") som betyder "måttligt/med måtta".

    Jag förstår vad du menar med att det inte skulle finnas något ont i egoism (utifrån dina tidigare framställda tankar i kommentarer och inlägg). Och jag hade instämt i dina tankegångar visavi individualismen (och "egoismen") om det varit så att en majoritet ägt ett medvetande om det ansvar var och en har inom ramen för kollektivet (oavsett om detta utgörs av exempelvis arbetskamrater, kurskolleger, grannarna i radhuslängan eller hyreshuset...).

    Som det ser ut idag, har jag mina starka tvivel. Alldeles för många översätter egoism och individualism med enbart "mina rättigheter och andras skyldigheter", samt av inställningarna "tar inte jag kommer någon annan att göra det" och "varför ska jag dela med mig, när det var jag som hittade det först?"...

    Resultatet blir att det måste läggas ner betydligt mer energi på att bevaka årorna i den gemensamma båten (eftersom vissa blivit utan), istället för att dela med sig av och komma fram till en färdriktning som gagnar flertalet.

    Så länge helhetsperspektivet saknas (vilket det i alldeles för hög utsträkcning gör idag) bland individerna, är individualismen mer skadlig än nyttig för kollektivet (som sitter i samma båt).

    SvaraRadera
  3. Håller med! Min tanke är att egoismen får ALDRIG användas för att på något sätt skada andra.

    :)

    SvaraRadera
  4. Jan T. Lagén. :-) Finurligt...
    Nä, jantelagen är varken röd eller blå. Men kanske är den nå't surrogat för religion apropå vårt sekulariserade samhälle? (Människan verkar ha en tendens att vilja tro på något!)
    Okej, om jante försvinner vad ersätts den med? Hmmm... Jag tror jag vet... Det positiva tänkandet! Bara du tänker positivt kan du bli vad du vill. Å blir du inte vad du vill så beror det bara på dig själv, för då har du inte tänkt tillräckligt positivt... Då har du dig själv att skylla, ingen annan kan skyllas för ditt misslyckande. Tänk positivt! :-P

    Fridens & kram

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha! Instämmer fullkomligt i att "det positiva tänkandet" blivit en sanning in absurdum. Mycket riktigt rena religionen, och Jantes extrema motpol...

    Allt gott! =)

    SvaraRadera