fredag 23 april 2010

Kul i naturen...


Tog mig en promenix under tidiga eftermiddagen och fick uppleva en relativt komisk händelse. Jag fick samtidigt bekräftat att vissa spontaniteter inte alltid tycks uppskattas av ens omgivning här i vårt kära Svea rike.

Då jag omväxlande placerade ena foten framför den andra längs en av gångstigarna, i närheten av småbåtshamnen på Limhamn, fick jag plötsligt ducka för ett andpar som brådstörtat sänkte sig för landning. Jag kunde inte låta bli att slänga ett halvt irriterat öga efter de två fjäderbärarna och kunde förundrat notera deras landning enligt konstens alla regler: simpaddlarna utsträckta för att bromsa in - på en av gräsmattorna. Friktionen fick båda fåglarna att göra kullerbyttor och honan daskade näbben i aktern på partnern. Båda tycktes därefter stirra på varandra med ett:

- Vad lustigt underlaget är i de här trakterna då...

Givetvis började jag garva (trots att jag också kände ett sting i samvetet) och inhöstade samtidigt en vass och syrlig blick från en äldre madame som hade kommit gående i min riktning. Frågar mig bara: sjönk hennes ph-värde för att jag skrattat åt fåglarnas fadäs, eller för att jag överhuvudtaget gett mig tillkänna - till synes nykter??

5 kommentarer:

  1. Nykter???
    Alltså, de där änderna...
    Jag gillar dom skarpt, men varför så stupido att dom inte ens kan flytta sig när jag blåser förbi ner till Fyrkappan?
    Tittar på mig, gör de också... fan, nu kommer hon igen...
    Ja, du vet... du har ju sett själv...

    /Marie

    SvaraRadera
  2. Haha, vännen, ditt GARV kan ju få vem som att hoppa ur skossorna....
    Skratta mer o högre, så madamerna i Limhamn vänjer sig.
    Kan se det framför mig.

    SvaraRadera
  3. Rosenqvistskan: "Nykter"... Jo, alltså... Tanten gav mig intrycket av att tillhöra dem i vårt samhälle som inte betraktar spontant skratt som något man gör nykter - eller utan sällskap...

    Ha ha ha, du är härlig vännen... "tittar på på dig, gör de också"... Med tanke på att du skrev att du "blåser förbi", så hade nog jag också "tittat på dig"! ;)

    Marie: =) Nu var det visserligen inte ett av mina typiska megagarv... Men, jo, jag förstår vad du menar... ha ha!

    SvaraRadera
  4. hahahaha du e fin du!!! Ditt garv måste fått tanten att hoppa ur skorna ;-))

    SvaraRadera
  5. =) Alls icke... av allt att dömma var hon så negativ, att detta tvärtom förstärkte gravitaionens verkan på henne...

    Btw, Mamma Mia, får intrycket att vi känner varandra... Eller?

    SvaraRadera