torsdag 1 april 2010

Språk är kul...


Språk är inte bara fascinerande och berikande, de är även kul. Så är också ord och uttryck, liksom lek med desamma. Det som kanske oftast fångar min uppmärksamhet är dock diverse fraser eller talesätt. Jag roar mig emellanåt med att reflektera över hur och varför vissa kommit att bli det de är. Men mest av allt har jag kul åt den komik de ofrivilligt kan bjuda på, eller de möjligheter till mer eller mindre dumma repliker de inbjuder till - allt naturligtvis i högsta grad beroende på min egen föreställningsförmåga (vilken självfallet inte alltid jämkar särskilt väl med bland annat grammatiken).

Med åren har några av dessa fraser kommit att bli lite av ens gunstlingar...


- Vi ska laga mat...
(Öh... när gick den sönder?)

- De sitter i telefon...
(Den telefonen skulle jag vilja se!)

- De gick i väggen...
(Är väggar inte solida?)

- De somnade på två röda...
(Hallon?)


Torrt? Visst, men det bjuder jag på...


GLAD PÅSK ÖNSKAS!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar