tisdag 4 januari 2011

Hönan eller ägget...


Bloggkollegan conny (en varmhjärtad och grubblande "cyniker" jag varmt rekommenderar att göra ett besök hos) har i ett av sina inlägg de senaste dagarna indirekt inspirerat mig till följande frågeställningar - apropå vissa medias (skymningspressen och reklamkanalerna i synnerhet) fäbless för ytlig och sensationslysten "underhållning":

Vem eller vilka borde egentligen betraktas som de största tossarna - journalisterna, redaktörerna och andra bland mediafolket som producerar eländet, eller alla de som väljer att faktiskt konsumera det?

Och, handen på hjärtat, kan "vi övriga" själva hundraprocentigt hävda att vi genomgående är berättigade till att "kasta första stenen"?

5 kommentarer:

  1. Jag tycker denna ytliga och sensationslystna underhållning är genialisk. Den är billig att producera, bjuder på skandaler/sensationer som tilltalar folks nyfikenhet, gör så det blir en rundgång i rubriksättningen på så sätt att ett skandalprogram kan följas upp med tidningsrubriker. På så sätt skapas billiga icke-nyheter som folk vill ta del av för att inte missa något avslöjande om nå'n "skandal"...

    Det var länge sedan media hade något slags folkbildningsuppdrag. Länge sedan media verkade för att föra fram synpunkter från "medborgarna" till en samhällsdialog. Om media gjorde det skulle de bidra till att vara en del av den demokratiska processen. Nu när media är som vilket vinstdrivande företag som helst och medborgarna blivit konsumenter, så anser åtminstone jag att det är kunderna som har det största ansvaret för vad de väljer att konsumera...

    Fridens liljor

    SvaraRadera
  2. Ja-a du. TV-kanaler och tidningar översvämmas ju så man har glömt hur det kunde ... skulle kunna ... vara.

    Och jag har slutat ... i stort sett ... med några undantag (Idol) ... att se på smörjan och att läsa blaskan med den "senaste" skandalen ...

    Tror DU att jag kan göra skillnad ???

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Av nån psykologisk anledning tycker vi att det är intressant att läsa om kändisars förehavanden. Och jag är inget undantag, även om jag är måttligt intresserad av om t ex Carola åkt fast för fortkörning.

    Håller med kloktok att det är vi konsumenter som har den verkliga makten.

    SvaraRadera
  4. kloktok: måste motvilligt erkänna att jag instämmer i att företeelsen är "genialisk". Främst i bemärkelsen att sno uppmärksamhet från just sådant som borde vara betydligt mer relevant - som att, för demokratiprocessernas skull, bidra till bildning och medvetandegöranden.

    Och, ja: jag instämmer också i att det i slutänden främst är konsumenten som har ett ansvar. Vi har faktiskt möjligheten att påverka "producenterna".

    Allt gott!


    Lovely Bird: tror absolut vi alla som konsumenter kan - och ska - påverka. Vi kan faktiskt göra en skillnad. Producenter är egentligen ganska lyhörda för allt som påverkar "vinster" - i detta fallet tittar- och läsarsiffror.

    Ha det bäst!


    conny: ja, eftersom vi är en social varelse, så är det ganska naturligt att vi gärna vill veta vad andra gör och råkar ut för - i synnerhet de som på något vis har mer av ett "socialt kapital".

    Jupp! Vi som konsumenter har både ansvar och makt att påverka. Det skrämmande är att vi oftare väljer en passivitet - oftast tills dess att vi personligen får ta konsekvenserna av en producerad dumhet.

    Allt gott!

    SvaraRadera