måndag 17 januari 2011

Monument över dumheten...


Hittade under senaste sorteringen en anteckning om en tankegång som startades då jag i början av förra årtiondet för första stod vid minnesmärket över slaget om Lund 1676. Kom då att tänka på den inflation av monument över motståndsrörelsen och befrielsekampen under andra världskriget i det som en gång var Jugoslavien, men också alla andra jag hittills har sett. Vad som med kråkfötter är nedtecknat på ett skrynkligt papper från ett anteckningsblock är följande:

Kusligt detta, att människan rest - och fortfarande reser - otaliga monument som speglar hennes dårskap. Men hur många har vi egentligen rest som en hyllning till freden?

3 kommentarer:

  1. Håller delvis med, men tycker samtidigt att det är ett snävt synsätt. Många "monument över dumheten" är monument över slag som är framtvingade av den verkliga dumheten. T ex. nazismen erövringskrig. Att resa ett monument över grabbar som vann ett slag, och därmed bidrog till att stoppa nazismen, tycker jag är i sin ordning.

    Visst finns det många monument som aldrig borde rests.

    Ha det bra Rostis

    SvaraRadera
  2. Kanske är det så att när mänskligheten lever i fred så blir freden tagen för given? När något är givet glöms det bort att inget är givet... Lite som när friska människor tar hälsan för något självklart... Inte så många friska människor som gläds åt att inte vara sjuka... Men när ofred råder och fred sedan kommer kanske en stunds klarsyn gjort att man vill uppmärksamma att fred inte är något självklart genom att bygga diverse monument... Tyvärr glöms med tiden syftet med monumentet bort. Är åtminstone min tes...

    Ha det bäst och sköt om dig!

    Fridens liljor & kram

    SvaraRadera
  3. conny: jag instämmer i dina tankegångar gällande minnesmärken över kampen mot nazismen och dess besläktade företeelser. Och du touchar indirekt mina tankar med "Många "monument över dumheten" är monument över slag som är framtvingade av den verkliga dumheten."

    Min poäng var dock främst att vår värld inte ser särskilt många monument över freden - vilket jag anser säger sorgligt mycket om oss och vår civilisation. Det ända jag kan minnas är "revolvern vars pipa är knuten", som dels finns i Malmö, men - tror jag - även utanför FN-skrapan i NY...

    Detsamma, conny!!! =)


    kloktok: en intressant tes och jag instämmer i dina tankegångar. Men, jag är ganska övertygad om att konstverk kan påverka på både positiva och negativa vis. Ett krigsmonument kan öka medvetenheten om den idioti den dels representerar, men den kan tyvärr också öka den trångsynthet och övedrivna nationalism som den i flera bemärkelser också representerar...

    Fram för fler "Fredsmonument" anser jag...

    Detsamma och stor kram! =)

    SvaraRadera