onsdag 22 september 2010

Ett år... och en favorit i repris!


Idag är det exakt ett år sedan bloggen såg dataskärmens ljus och jag vet inte hur jag ska formulera vad jag känner. Trodde inte att den skulle vara så länge; att den skulle lyckas bibehålla min uppmärksamhet. Det har varit en del perioder då antingen idétorka eller ren mättnad har fått mig att inte orka befatta mig med den. Samtidigt har den fått mig att inse att jag faktiskt kan återuppta, fortsätta, med något jag för tillfället förlorat fokus på och lust till. Om något för bara några år sedan,som starkt engagerat mig, kändes ha nått en form av "vägs ände", slutade det alltid med att jag låste dörren och kastade bort nyckeln - för att vandra över bron, bränna den och fortsätta vidare till nästa "engagemang" eller intresse. Och det hade alltid också känts som ett riktigt val, som ett jag alltid var nöjd med.

Insikten om att "bladet har vänts" känns dock faktiskt ännu bättre. Jag kan härigenom ge mig själv en möjlighet att utröna huruvida ett engagemang eventuellt skulle kunna föras in i en ny riktning, eller till en annan nivå. Allt detta återstår visserligen att se, men ett slut är hur som helst förpassat till en i skrivande stund okänd framtid.

För att "fira" bloggen har jag låtit mig inspireras av min bloggkollega Åsas inlägg den 26 augusti.  Hos Osorteradetankar  kunde man som besökare i det aktuella inlägget bland annat läsa följande:

"Jag tycker det är dags att vi sträcker lite på oss, blir lite egenkära och hyllar det skrivna ordet som är vårat. Tittar på vår skatt som vi skrivit ihop på eget bevåg, och funderar vad som vi tyckte vi gjorde bra. (...) Kom igen.. gräv bland era skatter, välj väl bland era favoriter och berätta snälla för mig."

Jag har sedan dess hunnit fundera en hel del och kunnat konstaterat att det finns ett antal jag är riktigt nöjd med, vilka jag följaktligen ämnar åter låta figurera här på bloggen den kommande veckan. Ingen av dessa är emellertid placerad i någon särskild ordning av ett "bra eller bättre".

Först ut på scen är den jag skrev den 30 september föregående år. Håll till godo!

Samma sak...?

- Kom inte hit.
- Vad?
- Stick!
- Varför det?
- Ni passar inte in.
- På vilket vis gör vi inte det?
- Ni är inte vi.
- Det är väl självklart att vi också är "vi".
- Det finns inte en möjlighet¨. Ni är inte vi.
- Är vi inte?
- Det är ni absolut inte.
- På vilket vis är vi inte det?
- Ni kan inte vara VI.
- Vi kan visst det vara VI.
- Omöjligt, NI kan aldrig bli VI!
- Enkelt, vi säger bara VI istället för vi.
- Men, så kan NI ju inte göra... så får NI inte göra!
- Visst kan vi det!
- Är ni idioter, eller? NI har aldrig varit VI, NI är inte VI och kommer heller aldrig att bli VI!
- Jaha, så ni är inte NI?
- Nej! Vi är VI! Och ni är NI!
- Så ni är VI och vi är NI?
- Så är det!
- Är inte det samma sak?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar