onsdag 22 september 2010

Lyfter på hatten...


Har precis läst en fantastisk artikel på DN:s kultursida, som touchar temat "nöje kontra allvar". Den är en uppmaning till och förslag på hur landets författare ska kunna återta en plats som samhällsförändrare. Detta ska de enlig artikelförfattaren börjat ge upp alltmer på grund av bland annat uppkomsten av de "sociala medierna" - där främst lättsinnet och nöjsekonsumtionen huserar på allvarets och djupets bekostnad.

Jag håller inte riktigt med. Tycker nog att det finns många bloggare som har en seriös och kritisk tankarnas tematik i sina inlägg - vilka kännetecknas både djup och bredd - bredvid sådana med ett betydligt mera lättsinnigt innehåll. Helt enkelt en tilltalande mix!

Några av dessa bloggare är mina kolleger och för dem vill jag verkligen lyfta på och vifta med huvudbonaden. Jag har några av dem på "Min blogglista", men önskar likväl skylta öppnare med dem. Därmed är detta en liten maning till att besöka Åsa, Skatan, Anjo och Lilla blå!

Slutligen önskar jag även uppmana till att läsa artikeln i DN - var och en med en ifrågasättande attityd gentemot det för givet tagna torde komma att gilla och uppmuntras av den:


Kram på allesammans!

4 kommentarer:

  1. Jag tackar och bockar. Både för reklam och fin artikel..
    Nej.. fler bör nog vara obekväma. Med det fina och det fula. Våga hylla det som hyllas bör, och stå på sig när bekvämligheten gärna gör att man är tyst.
    Och folk gör det. Du med :)

    Nu skall jag läsa gamla inlägg nu när du har jubileumsår :D

    SvaraRadera
  2. Tack själv!

    Men, känner också att det hade varit en fördel om man nått ut... utanför "klubben för inbördes beundran". ;-)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack... du är också otroligt läsvärd.

    SvaraRadera
  4. Oj, det var hedrande och smickrande ord, Anjo...
    Tack! Tack så väldans!

    SvaraRadera