lördag 18 september 2010

Valdags och grubblerier...


Jag ska rösta imorgon. Och ja: jag har gjort mitt val. Men samtidigt har det under sensommaren alltmer börjar skava i tankegångarna. Delvis har det med årets valrörelse att göra, vilket även ett antal bloggkolleger mer eller mindre har tangerat eller direkt beskrivit i några av sina inlägg. Blir så baskat slokad av pajkastning, ursäkter och motbeskyllningar. Fan, det låter ofta mer "måste hålla mig vid makten till varje pris" än "vad som är bäst för så många som möjligt i vår gemensamt delade plätt av kontinenten"...

Men det som främst gnager, är det som i viss mån utgör den sista citatteckeninfattade utsagan ovan: det faktum att "parti" - eller, som det är idag, konglomerat av ideologiska institutioner - faktiskt bara utgör en viss specifik del av en helhet. Helheten Sverige - eller vilken annan motsvarande helhet - kommer att på söndag återigen att styckas in i en vinnare och en förlorare. Och trots att det är väldigt mycket tal om små egentliga skillnader mellan blocken, så kommer det likförbannat att finnas de som inte känner sig kunna associera sitt tycke och tänkande med "vinnarsidan".

Okej, visst, demokratins spelregler  - och allsköns annat som är kopplat till just demokrati, valmöjligheter och åsiktspluralism - i all ära. Men jag kan inte komma ifrån tanken om att det har börjat kännas föråldrat - precis som bensinmotorn. Det känns som om detta samhällsystem, som västvärlden danat och utvecklat, någonstans börjar hacka. Och hackandet har för min del med att göra med att ett parti bara utgör ett stycke av en helhet (synonymerna för begreppet "parti" är bland annat just "del" eller en "bit" av). Företrädarna för en attityd till eller syn på allt mellan mull och galaxer kommer aldrig att se en helhet. Visst, de ser en helhet ur sitt perspektiv, men aldrig sätter man sig in i de andras perspektiv. Därav de alltmer friktionsbenägna pockanden som maskineriet i skallen börjat fomulera som ett ifrågasättande av något förgivet taget - som är i behov av att genomgå reformer och som söker nå en ny position i alla de utvecklingsprocesser som en kultur eller ett samhälle består av och i sig själva utgör.

Begreppet "demokrati" (läser jag i en synonymordbok) betyder "folkvälde eller -styre", men också "majoritetsvälde". Dessa två betydelser krockar ju egentligen med varandra. Om man med "folket" menar alla som bor på ett specifikt avgränsat territorium - Sverige för vår del - så kan man ju inte tala om demokrati om det samtidigt är kopplat till "majoritet", för då är ju en del av "folket" mer eller mindre uteslutet. Med tankegångar - vars utgångspunkter - ramas in och styrs av företeelsen "parti", kommer helheten aldrig att uppnås och ett pendlande mellan olika synsätt kommer att fortgå.

En del av "spelreglerna, mekanismerna och verkligheten"? Tja, dessa "spelregler och mekanismer" är i sina värsta former också orsaker till långt mycket värre konflikter än de verbala. Ett helhetstänkande börjar kännas alltmer aktuellt i min tillvaro - särskilt med tanke på den så kallade globaliseringen (som har kommit för att stanna, vare sig man vill det eller ej). Men, det är just i "min tillvaro". Med tanke på hur glada vi fortfarande är i det där med ett småaktigt och begränsat jämförande och tävlande, för vår egen - eller för "partiets" - skull, så betvivlar jag att liknande tankegångar kommer att få någon större spridning inom överskådlig tid.

Å andra sidan fanns det ju vissa somliga som under aktuella tidsperioder hävdade att "jorden alltid har varit platt", eller att "folket inte kan klara av att styra sig själv - det krävs en stark hand för det"...

3 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i dina tankegångar ... The winner takes it all ...skrev jag i ett inlägg och det är ju så det har blivit. Och när det är så jämnt som i detta val är det verkligen inte "demokratiskt" att det är allt eller inget. Folket som "vinnaren" respresenterar är lite fler än hälften ...

    Personval där personerna är ansvariga inom "sin" region för att driva den politik som de har gått till val på ... kanske är en väg ... fast jag vet inte ...

    På söndag röstar vi ... och sen är det fyra år till nästa val.

    Skönt!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Direktdemokrati? Svårt men absolut demokratiskt:)
    //AK

    SvaraRadera
  3. Lovely Bird: "Folket som "vinnaren" representerar är lite fler än hälften...". Ja för min del känns det inte längre som det mest demokratiska. Särskilt inte med tanke på att världen faktiskt krymper. Anser därför att det är hög tid att börja tänka i just "helheter".

    Kram!


    A-K: Medhålles... men hur sjutton börja agera för att få till ett "nytänkande"?

    SvaraRadera