fredag 24 september 2010

Subjektivitetens logik – Akt 12


Prolog:

Känns ibland som om ”ärlighetens och hederlighetens” fanor hålls så högt att de emellanåt försvinner i ett töcken…


På scenen:

– Hur går det med etableringen där borta?
– Vi har bestämt att lägga ner. Deras regelverk är tilltrasslat så att det är obegripligt. Dessutom har vi inte lärt känna rätt folk och framförallt inte dem på nyckelpositionerna. Och vi hade definitivt inte lust att ”smörja dem”…

– Vad, ska ni resa österut ändå? Och till på köpet hyra bil under vistelsen? Hur vågar ni?
– Det ordnar sig! Du vet ju hur lätt det är när man talar med prassel och klirr där borta, ha ha?

– Hur var studieresan? Ni var nå´nstans i Öst va´?
– Ja, i flera länder faktiskt. Det var intressant. Men fan vad trött man blev på alla man mötte som representerade myndigheter eller affärslivet. Det var ju gräddfil hit och svågervälde dit.
– Skönt att vara hemma med andra ord, va´?
– Skojar du?


Epilog:

…med bland annat Skandia, HSB, Systembolaget och Göteborgs kommun i kulisserna…

9 kommentarer:

  1. Moral är en så tönjbar grunka...

    SvaraRadera
  2. Det här får mig att tänka på Söderberg. Återkommer om detta (och annat)!

    Flaggan i topp - dock inte den där hycklande hederlighetsfanan!

    :-D

    SvaraRadera
  3. "Borta bra men hemma bäst"-ideologin i ett nötskal ... Vad sjutton ... man kan inte få "mammas köttbullar" överallt.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Elin: Tack! Ja, jag trodde också att moral var ett själsligt karaktärsdrag - och så viar det endast sig vara en bit gummi... =/

    Lovely Bird: Underbart formulerat! =)

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. "Käre vän, moralen befinner sig, det vet du likaväl som jag, i flytande tillstånd. Den har undergått märkbara förändringar till och med på de ilsnabba ögonblick som vi två ha levat i världen. Moralen, det är den berömda kritcirkeln kring hönan: den binder den som tror på den. [...] Moralen - du skämtar!"

    ur Doktor Glas av Hjalmar Söderberg

    SvaraRadera
  6. Med förlägenhetens rodnad i nyllet måste jag tillstå att jag missat Söderberg. Känns som om det vore lämpligt och givande att uppdatera sig beträffande detta...

    SvaraRadera
  7. Åh, Söderberg är en pärla. Rodna icke, men läs om du har lust och tid. Det kan hända att du kommer att identifiera dig med honom. Han är också både analytisk och lidelsefull.

    SvaraRadera
  8. Smickrare där...

    I vilket fall: tack för tipset!!

    SvaraRadera
  9. Hahaha. Jag smickrar knappast, i varje fall inte just nu. Jag bara upplyser om att jag har sett.

    SvaraRadera