onsdag 11 augusti 2010

Vädergrubblerier...


Suttit och tomglott på duggandet utomhus den senaste dryga halvtimmen...

Kan inte låta bli att undra över hur det kan komma sig att så många blir så nedstämda av den blöta väderleken. Ja, vissa blir till och med aggressiva av den – som om regnet var en förolämpning eller kränkning ämnad för dem personligen. Det intressantaste är i mina ögon dock att en majoritet av dem jag känner som genomgående menar sig vara optimister, och som ofta predikar vikten av att tänka positivt, i detta sammanhang demonstrerar just det motsatta. Det om något torde väl vara ett talande belägg för att saker och ting endast i ytterlighetsfall är så svart-vita som vi föreställer oss att de är?

En bloggkollega skrev för ett antal dygn sedan att det handlar om inställning. I detta instämmer jag fullkomligt och helhjärtat (vilket betyder att jag själv borde krypa till korset och ändra min attityd visavi hetta, kvalmighet och stekande sol), samt att jag skulle vilja tillägga: ”och lämplig klädsel”.

Undrar vidare om detta med vädret möjligen skulle kunna vara kopplat till att vi till vår natur föredrar det lättjefulla och lättsamma? Att sol tenderar att endast föra tankarna till strand-, trädgårds- och/eller cafévistelsens ”bekymmerslöshet”? Att regn oftast associeras med ”påtvingad” inomhusvistelse, och detta i sin tur innebär mer av risken av att påminnas om ”måsten” kopplade till hus, hem och allmänt en trist vardag?

Frågorna fortsätter poppa upp, men jag känner bara för att lämna dem hängande…

Ja, det får tamejfanken bli på det viset. Pekfingerviftaraspekten får helt enkelt vila. Jag tänker fortsätta att sitta och bara tomglo på det nu strilande regnet och njuta av den ro detta skänker mig – tills mättnaden infunnit sig…

2 kommentarer:

  1. Hahaha, tomglo?

    Det där vädret... hm.
    Jag tycker mycket om väder, Robban.
    Regn, regn, regn, visst är det rogivande?

    /Marie

    SvaraRadera
  2. =) Ord och begrepp är till för att "leka med och utvecklas"...

    Regn är en viktig ingrediens i de meditativa små övningarna!

    Må väl, min kreativa vän!

    SvaraRadera